ایا واقعا سئو تاثیر دارد؟

سئو چیست؟

سئو را می‌توان مجموعه‌ای از روش‌ها برای تغییر استراتژیک وب سایت‌ها دانست.

این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو می‌پردازد.

هدف سئو کمک به وب سایت‌ها در بدست آوردن جایگاه بالا و رسیدن به صفحه اول در نتایج جستجو توسط کاربران می‌باشد.

سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌های غیر اخلاقی نیست.

آن‌ها برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایت‌ها درجستجوی طبیعی برای رسیدن به رتبه‌بندی بالا ایجاد شده‌اند.

تاریخچه سئو چیست؟

تاریخچه سئو را می توان به طور مختصر به شکل زیر بیان کرد:

– یاهو وب در سال ۱۹۹۵ اولین اصول سئو را راه اندازی کرد.

– گوگل در ۱۹۸۸ راه اندازی شد، که به تبع آن اصول جدید سئو را تعیین نمود.

– موتور جستجوی یاهو در سال ۲۰۰۰ الگوریتم آلتاویستا را رها کرده و به جای آن از الگوریتم گوگل تبعیت نمود.

– در سال ۲۰۰۵ یک الگوریتم جدید به نام تگ NoFollow معرفی شد.

– در سال ۲۰۰۹ گوگل پارامتر کافئین را معرفی نمود که نقش اصلی را در سئو (SEO) ایفا می‌کند.

– در سال ۲۰۱۱ پارامتر پاندا ایجاد گردید که یک گام اساسی در تاریخ سئو (SEO) محسوب می‌شود.

– در آپریل ۲۰۱۲ الگوریتم پنگوئن نیز به مجموعه اصول سئو اضافه شد.

– و سرانجام در اکتبر ۲۰۱۲، ۶۵ بسته اجرایی به پارامترهای سئو اضافه شد

ایا واقعا سئو تاثیری دارد؟

مفاهیم سئو

در سئو و بهینه سازی سایت ها همیشه اصطلاحات و تعاریف بسیاری وجود داشته مثل:

  • کلمات کلیدی
  • ایندکس شدن صفحات سایت در گوگل
  • متا تگ ها
  • نرخ پرش یا bounce rate
  • سئو کلاه سفید
  • سئو منفی

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی کلماتی هستند که کاربر برای یافتن سایت شما در گوگل جستجو می‌کند.

بر اساس میزان کاربرانی که در طول یک ماه اخیر آن کلمه را جستجو کرده‌اند و میزان رقبای آن کلمه تعیین می‌شود.

ایندکس شدن صفحات سایت در گوگل

هنگامی‌ که گوگل ربات‌های خود را برای بررسی یک سایت ارسال می‌کند، در صورتی که مشکلی برای شناسایی محتوای جدید نداشته باشد آن را ایندکس می‌کند.

ایندکس در لغت به معنی شاخص کردن است.

هنگامی که صفحه‌ای ایندکس شده‌باشد، گوگل می‌تواند کاربرانی که به‌دنبال محتوایی مرتبط با آن صفحه هستند را به آن صفحه ببرد.

متا تگ ها

اصطلاح متا تگ ها معمولا به تگ‌های عنوان و تگ توضیحات گفته می‌شود.

متا تگ کلمات کلیدی قبلاً در سئو اهیمت بسیاری داشت ولی اکنون گوگل آن را در نظر نمی‌گیرد.
متا تگ‌ها به موتورهای جستجو برای درک محتوای سایت کمک می‌کنند و به افزایش نرخ کلیک سایت در موتورهای جستجو می‌انجامند.

نرخ پرش یا bounce rate

درصدی از کاربران سایت که بعد از ورود به سایت از موتورهای جستجو بدون هیچ گونه تعاملی با سایت از آن خارج شده و لینک سایت بعدی در گوگل را کلیک می‌کنند.
نرخ پرش در تعیین رتبه سایت در گوگل موثر است

برای کاهش آن باید راهکارهایی مانند :

ایجادمحتوای جذاب، افزودن فیلم و عکس به محتوای صفحات و… را اجرا کرد.

سئو کلاه سفید

اجرای اصولی سئو با هدف ایجاد محتوای کاربردی برای اینکه گوگل هم بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند.

از مزایای سئو کلاه سفید ماندگاری بالا و تاثیر مستقیم آن بر ترافیک سایت و افزایش فروش محصولات سایت است.
تمام سایت‌هایی که قصد فعالیت دائم در فضای اینترنت را دارند باید از این شیوه سئو استفاده کنند.

با توجه به بروز رسانی های گوگل سئو کلاه سفید در آینده تنها روش سئو کردن یک سایت خواهد بود.

سئو منفی یا کلاه سیاه

تخریب سایت رقبا به‌جای تلاش برای ارتقاء سایت خود.

در این روش دو راهکار اصلی وجود دارد.

۱- تخریب وجهه سایت نزد گوگل با ایجاد بک لینک‌های مخرب و کارهایی مانند آن.

۲- تخریب وجهه سایت نزد مخاطبان آن و کاهش بازدید از سایت.
کارشناسان گوگل میزان تاثیر روش اول بر روی گوگل را بسیار اندک ولی میزان تخریب روش دوم چشم پوشی کرد.

به یاد داشته باشید که طبق قوانین ایران، سئو منفی جرم تلقی می‌شود و باید از آن اجتناب کرد.

الگوریتم های گوگل  چگونه کار میکنند؟


الگوریتم های گوگل وبسایتها را تجزیه و تحلیل می کند تا به وبسایت نمره ی مثبت یا منفی بدهند

انواع الگوریتم های گوگل

الگوریتم پاندا:

تا چند سال پیش گوگل دچار سردرگمی بود و افراد به راحتی مطلبی را کپی می کردند و در وبسایت خود قرار می دادند.

با ظهور الگوریتم گوگل پاندا دیگر نمی توان مطلبی را کپی کرد.

کسانی که به دنبال کپی کار باشند این الگوریتم گوگل به راحتی آنها را جریمه خواهد کرد .

آنها را در رتبه های پایین تر قرار خواهد داد و یا از نتایج حذف خواهد کرد.

الگوریتم mobilegeddon

اما این جز بروز و جدیدترین الگوریتم های گوگل به حساب می اید.

با همه گیر شدن استفاده از موبایل های هوشمند و تبلت ها گوگل عقب نیفتاده است.

وبسایت هایی که به خوبی در نسخه های موبایل نمایش داده نمی شوند امتیاز منفی داده و آنها را از نتایج موبایلی حذف خواهد کرد.

الگوریتم payday loan

بارها شده کلمه یا عبارتی را جستجو کرده اید ولی وقتی وارد سایت مربوطه می شوید میفهمید با موضوع شما کاملا بی ربط است.

سایت مربوطه کلمات جستجو شده ی شما را به تکرر عنوان کرده تا در نتایج بالا بیاد این الگوریتم گوگل با این عمل مبارزه می کند

الگوریتم کافئین

کافئین می تواند از بهترین الگوریتم های گوگل باشد چرا که علاوه بر اینکه بر روی عبارات و کلمات جستجو شده تاثیر می گذارد تا بهترین نتیجه را برای کاربر برگرداند.روی سیگنال های شبکه های اجتماعی هم حساس هست و وبسایت هایی که در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند برای انها امتیاز مثبت در نظر می گیرد و روی سئوی آنها تاثیر می گذارد.

الگوریتم فرد (fred)

فرد الگوریتم هوشمند و از نسل جدید الگوریتم های گوگل هست.هنوز نمی توان تشخیص دقیقی داد که تمرکز آن بر روی کدام عملکردهای وب سایت است.ولی بسیاری از افرادی که توسط این الگوریتم جریمه شده بر این عقیده اند که بر روی تبلیغات زیاد و لینک های خارجی زوم کرده و بسیار هم حساس عمل می کند.

بر خلاف گفته های بالا الگوریتم fred روی کیفیت مطالب متمرکز بوده و اگر محتوا را تنها برای گوگل نوشته و اهمیتی به میفیت محتوا برای کاربر ندهید فرد متوجه شده و جریمه خواهید 

الگوریتم فلوریدا ۲

در مورد این الگوریتم دقیق و واضح نمی توان گفت که چه نظارتی دارد.

اما بر اساس شواهد و بررسی های انجام شده توسط ما کیفیت و جامع بودن محتوا هدف این الگوریتم بوده است.

این الگوریتم وب سایت هایی که محتوایی با کیفیت بد و لینک های غیر طبیعی زیادی را تولید کرده اند برخورد می کند.

پس در نهایت محتوای با کیفیت بالا همراه با فرمتهای مختلف ویدئویی،تصویر و صوت تولید کنید

الگوریتم تازگی محتوا (freshness)

اولین بار این الگوریتم در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط گوگل معرفی شد این الگوریتم گوگل که در زبان فارسی به معنای الگوریتم تازگی محتوا نامیده می شود شهرت دارد.

این الگوریتم بیش از ۳۰ درصد از جستجوهای وب را تحت تاثیر قرار داده و توجه بسیاری از متخصصین و مشاورین سئو را به خود جلب کرده است.تمرکز آن روی بروز شدن و جدید بودن محتوا تمرکز دارد.

تاثیر سئو بر موتورهای جستجو چیست؟

موتورهای جستجو برای تحلیل محتوای وب و سرویس دهی مناسب به کاربران خود سه وظیفه اصلی دارند که عبارتند از :

  • Crawling  – خزش در محتوای سایت ها
  • Indexing – تهیه یک نسخه و تحلیل محتوای آن
Crawling چیست؟

گوگل برای دسترسی به محتوای سایت ربات های نرم افزاری طراحی کرده است که آنها همانند یک کاربر وارد سایت شما شده و با خزش (crawl) در آن تلاش میکنند محتوای صفحه را دریافت کنند. در این فرآیند همه ی بخش ها شامل محتوا، عنوان، تصاویر، لینک و هرچیزی که دسترسی به آن برای ربات گوگل ممکن باشد بررسی خواهد شد.

ربات ها هنگام بررسی یک صفحه احتمالا با لینک به صفحات دیگر مواجه میشوند، اگر این لینک نوفالو نشده باشد ربات وارد آن صفحه نیز شده و به همین شکل مسیر خود را در وب ادامه میدهد. یکی از دلایل اهمیت بالای بک لینک در سئو نیز همین رفتار ربات ها برای شناسایی و ایندکس صفحات جدید است. ربات های گوگل معمولا در بازه های زمانی مختلف (متغیر برای هر صفحه) دوباره به همان صفحات رجوع کرده و تغییرات آن را بررسی میکنند.

ربات های گوگل از پروتکل های مشخصی برای بررسی صفحات وب استفاده میکنند و اگر دوست داشته باشید صفحه ای از سایت شما توسط گوگل بررسی نشده و در نتایج گوگل نمایش داده نشود میتوانید از طریق فایل robots.txt این کار را انجام دهید.

Index گوگل چیست؟

زمانی که بررسی یک صفحه توسط ربات تمام شد فرآیند ایندکس کردن آغاز میشود. تصور کنید که وب یک کتابخانه بسیار بزرگ است و گوگل تلاش میکند یک فهرست کامل از کتاب های موجود، موضوع هرکدام و محتویات آنها تهیه کند. زمان ایندکس شدن یک صفحه توسط گوگل همیشه به یک اندازه نیست و فاکتورهای مختلفی بر آن تاثیرگذار است. پیشنهاد میکنیم مقاله ۹ روش افزایش سرعت ایندکس را نیز مطالعه نمایید.

هر بار که ربات گوگل به صفحه شما مراجعه کند اگر متوجه تغییراتی در آن صفحه؛ شامل تغییر محتوا یا اضافه شدن محتوا شود مجدد فرآیند ایندکس کردن گوگل برای آن صفحه انجام میشود.

مطالب پیشنهادی فراهاستر برای شما:

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *