پارک دامین چیست؟

پارک دامنه یک ویژگی و راهکار مناسب است تا وب سایت خود را علاوه بر دامنه اصلی از طریق دامنه‌های دیگر نیز معرفی نمایید. با این مزیت می‌توانید، معرفی کسب و کار خود را نه تنها با یک دامنه بلکه با دامنه‌های زیادی در دنیای دیجیتال گسترش دهید.

تا کنون عنوان پارک دامین یا دامنه جانشین (Domain Alias) را در مشخصات سرویس میزبانی وب سایت خود یا حین خرید یک هاست مشاهده کرده اید؟ شاید با این عنوان آَشنایی نداشته‌اید و این سوال به ذهن شما خطور کرده است که پارک دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله با مفهوم پارک دامین و کاربردهای آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

پارک دامین چیست؟

سرویس دهنده‌های میزبانی امکانات جانبی متفاوتی بر روی پلان‌های تعریف شده خود ارائه می‌دهند. یکی از این ویژگی‌ها که قطعا به گوش شما هم خورده است، پارک دامین یا همان دامنه جانشین (Alias) است. این ویژگی، راهکار مناسبی است تا وب سایت خود را علاوه بر دامنه اصلی از طریق دامنه‌های دیگر نیز معرفی نمایید.

برای مثال دامنه شما X.COM است و چنانچه کاربران دامنه‌های X.IR یا X.NET را نیز در مرورگر وارد نمایند، وب سایت شما بارگذاری می‌گردد. با این اقدام چنانچه کاربری در حین وارد کردن نام دامنه اصلی سایت در مرورگر دامنه جانشین را وارد کند، باز هم سایت شما مشاهده خواهد شد.

پارک دامین چه کاربردهایی دارد؟

با تعریف دامنه جانشین در سرویس میزبانی، می‌توانید معرفی کسب و کار خود را نه تنها با یک دامنه بلکه با دامنه‌های زیادی در دنیای دیجیتال بسط دهید. دامنه جانشین هیچ‌گونه تفاوتی با سایت اصلی نداشته و تنها آدرس آن متفاوت است و عینا محتویات سایت اصلی را نمایش می‌دهد. در این راستا می‌‌توانید تمامی آدرس‌های مرتبط با کسب و کار خود، محصولات و نام شرکت را با بیان فارسی و انگلیسی آن ثبت نمایید و از دامنه های متفاوت جهت مشاهده وب سایت خود استفاده نمایید.

با تعریف دامنه جانشین، در کنار نمایش محتویات سایت اصلی از طریق آدرس‌های متفاوت می‌توان آدرس ایمیل‌هایی تحت آن دامنه نیز ایجاد کرد. کافیست در بخش ایجاد ایمیل در کنترل پنل میزبانی خود آدرس‌های جدید با دامنه جانشین را ایجاد نمایید. اما در نهایت دریافت کننده ایمیل‌ها، صندوق ورودی دامنه اصلی بوده و تنها نمایش میل دامین ارسال کننده و دریافت کننده متفاوت و متناسب با آدرس پارک دامین خواهد بود.

پیشنهاد فراهاستر:ادان دامنه چیست؟و تفاوت آن با دیگر دامنه ها چیست؟

این امر نه تنها به معرفی هرچه بیشتر سایت شما در دنیای اینترنت کمک می‌کند بلکه انحصاری بودن برند و نام تجاری شما را نیز موجب می‌شود. با این کار و ثبت دامنه اینترنتی با تمامی پسوندهای دامنه خود از سوء استفاده افراد سودجود نیز جلوگیری خواهید کرد. همان‌طور‌که بارها دیده شده‌است با معروف شدن یک برند ممکن است پسوندهای دیگر آن توسط افراد دیگری به ثبت رسیده و از شهرت آن برند به نفع خود استفاده کنند. با ثبت تمامی پسوندهای دامنه و نام تجاری کسب و کار خود از این امر جلوگیری خواهید کرد و در تبلیغات دیجیتال آن گام مهمی را برداشته‌اید.

پارک دامین

چرا دامنه جانشین تعریف نماییم؟

با تعریف دامنه جانشین احتمال یافتن وب سایت خود در اینترنت را افزایش می‌دهید و با تایپ کردن هر دامنه با پسوندهای متفاوت صفحه اصلی سایت شما مشاهده می‌گردد.

ویژگی‌های پارک دامین:
  • در هاستی که دامنه اصلی قرار دارد تعریف می‌شود.
  • می‌توان برای وب سایت خود از تعداد نامحدود پارک دامین استفاده کرد.
  • DNS های پارک دامین با دامنه اصلی یکسان است.
  • می‌توان آدرس ایمیل‌هایی تحت دامنه اصلی و پارک دامین آن تعریف کرد.

تفاوت پارک دامین و ریدایرکت:

در زمان وارد کردن آدرس دامنه جانشین دقیقا محتویات سایت اصلی نمایش داده می‌شود و در مرورگر نام دامنه جانشین مشاهده خواهد شد، در مقابل در ریدایرکت کردن یک دامنه یه آدرس اصلی سایت فقط از یک آدرس نمادین برای مشاهده محتویات استفاده می‌گردد و در مرورگرآدرس دامنه اصلی قابل مشاهده است.

تفاوت پارک دامین و ریدایرکت

تفاوت پارک دامنه و زیر‌دامنه

پارک دامنه یک آدرس مستقل است که می‌تواند با هر پسوندی ثبت شود و DNS Zone مختص به خود را دارد. ولی زیر‌ دامنه (Sub domain) در واقع پیشوندی از دامنه اصلی بوده و کاملا به دامنه اصلی وابسته است و در اغلب موارد محتویات مجزا از اطلاعات سایت اصلی را نشان می‌دهد. ساب دامین DNS Zone مجزایی نداشته و کافیست رکورد جدیدی با IP وب سرور آن، در DNS Zone دامنه اصلی ایجاد شود.

ثبت دامنه‌های دیگر در کنار آدرس اصلی سایت

اکنون با دانستن مفاهیمی از پارک دامین و ویژگی‌های آن، قبل از ثبت دامنه ایتنرنتی مروری بر دامنه‌های مشابه آدرس اصلی سایت خود را انجام می‌دهید و یا در آغاز کسب و کار آنلاین خود هستید و به ثبت پارک دامین نیز فکر می‌کنید. حتما در زمان ثبت دامنه اصلی وب سایت خود به پسوندهای مشابه آن نیز توجه نمایید و تا جاییکه امکان دارد پرکاردبردترین پسوندها و نام برند تجاری خود را به ثبت برسانید و از همان شروع کار حرفه‌ای، محکم و با اطمینان گام بردارید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *